Mobile first in de productie-industrie

In de relatief conservatieve productie-industrie zijn er volop mogelijkheden om met mobiele software en hardware productieprocessen slimmer en efficiënter te maken. Maar hoe zet je mobiele apps nuttig in? Een van de specialisten op dat vlak, ICT Mobile, vertelt er tijdens het PPA Event meer over.

Door: Dimitri Reijerman

De ICT Group begon in 2016 met het opzetten van een mobiele divisie, ICT Mobile geheten. Volgens Jeroen Donkers, managing director bij ICT Mobile, was deze gespecialiseerde unit binnen de ICT Group hard nodig om het hoge innovatietempo in dit deel van de ICT-wereld bij te kunnen houden: “Dit is simpelweg een heel erg technisch gedreven markt, die zeer innovatief is en daarmee veranderlijk”, aldus Donkers.

ICT Group staat dit jaar wederom op het PPA Event, waarbij Donkers een voordracht zal houden over de opkomst van mobiele apparaten in de productie-industrie. Want ook in de productie-industrie krijgt de mobiele revolutie een voet tussen de deur: “Wat je ziet, van jong tot oud, is dat mobiel het voorkeurskanaal wordt. En dat is niet alleen bij jongeren of consumenten. Als we een stap verder gaan, vinden onze mensen in het veld dat ze mobiel toegang moeten hebben tot productiesystemen.”

ICT Mobile Mobile NowMobileNext

Als ICT-dienstverlener legt de Mobile Next-software van ICT Mobile connecties met bestaande bedrijfssystemen. De diverse clients ondersteunen een breed aantal mobiele apparaten. Ook zijn er dashboards ingericht voor processen als tracking, planning en het meten van prestaties (kpi’s).

Volgens Donkers zijn er een aantal hoofdredenen waarom ondernemingen in de PPA-sector kiezen voor software als MobileNext. “Ten eerste moet je je productie efficiënter maken door minder mensen in te schakelen en lagere kosten te maken. Dat is een eerste reden om mobiele toepassingen te omarmen, minder fouten en minder papier.”

Maar er zijn meer voordelen: “Een tweede reden is het openen van nieuwe communicatie- en afzetkanalen. Als jij een product maakt dat bij een klant komt, dan biedt dit de mogelijkheid om een eigen ecosysteem te creëren,” zegt Donkers.

Minder papierwerk

MobileNext heeft voor inspectiebedrijven en ondernemingen werkzaam in de servicesector een app gebouwd waarmee bijvoorbeeld een onderhoudsmonteur bij aanvang van zijn werkdag op zijn mobiele apparaat taken kan opvragen en in behandeling kan nemen. Daarbij kunnen algoritmes ingezet worden om taken efficiënt over het beschikbare service engineers in te zetten. “Taken kunnen zelfs op de ideale rijvolgorde worden aangeboden. En op de telefoon kan de serviceoperator precies zien wat hij ter plekke moet doen.”

Tijdens zijn werkzaamheden heeft de onderhoudsmonteur geen ordners en papierwerk meer nodig. terwijl de facturering ook sneller verloopt. En de klant kan na een voltooide reparatie voor akkoord tekenen in de mobiele app. De software is ook geschikt voor logistieke ondernemingen.

ICT Mobile wil met Mobile Next tevens gaan inspelen op een andere trend: het ‘internet der dingen’ ofwel IoT. Er zijn al enkele praktijkcases waarin IoT, of specifieker Industrial IoT, een rol speelt. Het bedrijf kan bijvoorbeeld al op afstand signaleren of de weegschalen bij PostNL-afhaalpunten correct functioneren. Bij storingen geeft de weegschaal een signaal af, waardoor de dichtsbijzijnde servicemonteur het apparaat kan repareren of vervangen.

IoT bij machinefabrikant

Inmiddels wil ook een grote machinefabrikant waar ICT Mobile mee spreekt IoT gaan benutten, in dit geval om de status van zijn geleverde machines te kunnen controleren. Via smartboxes, low-end computers, kan een servicemonteur al van tevoren zien wat de status is. Ook kan de monteur reparaties aan de betreffende machine aanmelden op het centrale systeem. Zo wordt uitval van machines zo veel mogelijk voorkomen.

Donkers sluit af met zijn verwachting dat ICT Mobile op het PPA Event graag van deelnemende FHI-bedrijven wil horen tegen welke problemen hun mobiele werknemers aanlopen: “Wij hebben de kennis van mobiel, en de kennis van de businesskant zullen wij bij de bedrijven ophalen en horen.”

Mobile Next