Kort economisch coronanieuws van 7 mei

Kort economisch coronanieuws van 7 mei Door: FHI, Federatie van Technologie Branches
  • Ondernemers reageren verheugd op het nieuws dat het kabinet in meerdere stappen verschillende sectoren in de economie weer wil openstellen, zo zeggen ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland. “Wij hopen op snellere versoepelingen als we ons met elkaar goed blijven houden aan de 1,5 meter- en andere spelregels”, zegt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland.
  • De Duitse industriële productie is in maart sterk gedaald en kwam uit op 9,2 procent ten opzichte van een maand eerder, bericht het Statische Bundesamt. De sterke daling is veel groter dan analisten hadden verwacht.
  • Ook de Britse economie krijgt tik na tik, schrijft The Guardian: de Bank of England verwacht een krimp van 14 procent over 2020, terwijl het BNP in het tweede kwartaal met liefst 25 procent kan dalen. Wel wordt een sterk herstel verwacht eind 2020/begin 2021.
  • DSM is begonnen met de productie van 2,8 miljoen teststaafjes voor gebruik in de neus. Het chemiebedrijf gaat de staafjes, die met behulp van 3D-printers zijn ontworpen, in Nederland produceren. Met de productie moeten de tekorten aan coronatestkits worden tegengaan, schrijft De Telegraaf.
  • Oost NL, de ontwikkelingsmaatschappij van Oost-Nederland, heeft een aantal hulpprogramma’s voor ondernemers geopend. Deze zogenaamde groeiversnellers bieden zowel korte programma’s als zeer uitgebreide trajecten. Bekijk hier de verschillende mogelijkheden.
  • Technologie om virussen in de lucht te doden met korte golf UV-licht is veelbelovend, zegt David Brenner, hoogleraar stralingsbiofysica aan de Columbia universiteit. De techniek is inzetbaar om openbare ruimtes virusvrij te maken, schrijft EngineersOnline.