Kort economisch coronanieuws van 13 oktober

Kort economisch coronanieuws van 13 oktober Door: FHI, Federatie van Technologie Branches
  • Het RIVM meldt 43.903 geregistreerde coronabesmettingen in de afgelopen week, 60 procent meer dan de week daarvoor. Het besmettingsgetal R kwam op 24 september uit op 1,27, schrijft de NOS. Het kabinet zal vanavond nieuwe maatregelen aankondigen.
  • Een conceptversie van een ‘routekaart coronamaatregelen’ van het kabinet is in handen gekomen van de Volkskrant. Met verschillende risiconiveau’s en mogelijke maatregelen wil het kabinet zo de tweede golf tegengaan. Op basis van de laatste RIVM-cijfers komt Nederland terecht in de categorie ‘zeer ernstig’, het hoogste niveau op de voorlopige routekaart.
  • Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland stellen dat de horeca open kan blijven omdat zij hun zaken op orde hebben. De sector zou onevenredig zwaar getroffen worden, zo stellen zij op BNR.
  • Janssen Vaccines heeft de ontwikkeling van een coronavaccin tijdelijk stil moeten leggen nadat een proefpersoon tijdens het fase 3-onderzoek onverwacht ziek is geworden. De farmaceut, onderdeel van Johnson & Johnson, gaat uitzoeken wat de oorzaak is, meldt de NOS.
  • Mede door de coronacrisis dreigt er hongersnood in Afrikaanse landen, zo waarschuwt ontwikkelingsorganisatie Oxfam. Meer dan 55,5 miljoen mensen kunnen in een voedselcrisis terecht komen, schrijft RTL Nieuws.