Haperende toeleveranties veroorzaken kopzorgen bij FHI-leden

Haperende toeleveranties veroorzaken kopzorgen bij FHI-leden Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

De haperende leveringen van producten – inclusief onderdelen – zorgden ook in het derde kwartaal van dit jaar voor grote zorgen bij de vijf branches van FHI. Toch hebben de meeste bedrijven in Q3 geen extra maatregelen genomen en was een meerderheid tevreden over de orderposities, ondanks de aanhoudende coronaproblematiek. Dit blijkt uit de laatste resultaten van de economische barometer.

Binnen de branche Industriële Elektronica kende 40 procent van de ondervraagden problemen door de pandemie en de economische gevolgen, een iets lager cijfer dan in het tweede kwartaal van 2021. Opvallend is dat de orderportefeuilles overvol zitten, terwijl het gebrek aan toelevering van producten en componenten door meer dan 90 procent wordt gevoeld in Q3, een recordaantal. Ook wordt er in de branche geklaagd over de moeilijkheid om gekwalificeerd personeel te vinden. Bij de omzetverwachtingen blijkt opnieuw dat het aantal orders verder is opgelopen en dat het derde kwartaal voor de meeste bedrijven een goede was.

Een kleine meerderheid van bedrijven binnen de branche Industriële Automatisering heeft in Q3 geen nieuwe maatregelen getroffen, maar toch heeft 40 procent problemen door de coronacrisis. Opnieuw geven alle ondervraagden aan dat zij toeleveringsproblemen ervaren, maar dat ook in deze branche er veel orders binnenstromen. Ook hier wordt voor de bedrijfsresultaten met grote spanning gekeken naar ontwikkelingen in de grondstoffen- en componentenmarkt.

Bij de branche Laboratorium Technologie is sinds begin 2020 een meerderheid van 60 procent niet meer in de problemen door corona. De vrees voor een lagere omzet of een afname van orders is in Q3 ook sterk gedaald. Toch hebben ook LT-leden veel last van verstoorde toeleveringen: circa 85 procent gaf dit aan. De helft van de ondervraagden geeft aan dat de omzet in Q3 is verbeterd.

Leden van de branche Gebouw Automatisering zijn in Q3 iets pessimistischer: bijna 40 procent is in de problemen gekomen door de coronacrisis. Sommige bedrijven klagen over de langere levertijden op de markt, maar de zorgen over componentenschaarste is wel iets lager dan in Q2. Meer dan 60 procent gaf verder aan dat de totale orderpositie is verbeterd.

De branche Medische Technologie laat een weinig gewijzigd beeld zien. Iets minder dan de helft van de bedrijven zucht onder de coronacrisis, en groei ten opzichte van Q2. En wederom speelt de vertraagde toelevering van componenten en producten een grote rol: bijna 90 procent heeft hier last van. Ook ziet een kleine meerderheid de omzet afnemen en wordt er gewezen naar hoge prijzen voor grondstoffen. Toch zien de meeste bedrijven goede omzetcijfers en orderaantallen.

Samen met Business Europe maken VNO-NCW en MKB-Nederland een overzicht van knelpunten in Europese toeleveringsketens. Ten behoeve daarvan wordt wij een inventarisatie gemaakt van strategische producten en/of grondstoffen waar tekorten dreigen of waar die al zijn. Graag horen wij welke zorgen hierover spelen bij uw bedrijf: mail naar info@fhi.nl.