Economische barometer Q1 2023: inflatie en personeelstekorten blijven problematisch Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

In het eerste kwartaal van dit jaar kende een meerderheid van de FHI-leden een betere orderpositie­­ dan het eerste kwartaal van 2022. Ook zijn bedrijven die aan FHI verbonden zijn positief over de behaalde omzetten in Q1: deze lagen bij een meerderheid hoger dan een jaar geleden. De effecten van de inflatie zijn verder overduidelijk: bijna alle bedrijven hebben hun tarieven of afzetprijzen moeten verhogen. Ook personeelstekorten blijven ondernemers parten spelen. Dit blijkt uit de laatste economische barometer van FHI.

Uit de barometer over de vier branches blijkt verder dat bedrijven met name kansen zien in de energietransitie, service & onderhoud en het internet of things. De aanhoudende inflatie, personeelstekorten en een gebrek aan toegeleverde producten en onderdelen vormen de grootste problemen. Verder blijkt dat bedrijven in een poging hun bedrijfsvoering te verduurzamen, vooral hebben ingestoken op energiebesparende maatregelen, al wordt er ook bewuster omgegaan met afval en grondstoffen.

In de branche Industriële Elektronica valt op dat er een trend zichtbaar is waarbij bedrijven slechtere orderposities hebben: in Q1 2023 zegt bijna 40 procent van de ondervraagden dat de orderpositie is verslechterd, terwijl dat de voorgaande kwartalen aanzienlijk lager was. Ook de behaalde omzetten laten een teruggang zien, al is deze afname minder dramatisch. IE-leden zien in toenemende mate e-commerce als een kans voor de toekomst, maar verstoorde aanleverketens en de inflatie spelen bedrijven wel parten.

Bij leden van de branche Industriële Automatisering is als we kijken naar de orderposities Q1 van dit jaar vrijwel gelijk aan hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Dit beeld duikt ook op bij de behaalde omzetten. IA-leden zien vooral toekomstkansen in de energietransitie en het internet of things, maar inflatie en een tekort aan technisch personeel vormen beren op de weg. Verder geeft 45 procent van de ondervraagde bedrijven aan dat zij maatregelen hebben genomen om het energieverbruik te verminderen.

Binnen de branche Laboratorium Technologie valt op dat circa 65 procent signaleert dat de orderpositie gelijk blijft in vergelijking met Q1 2022. Wel zag meer dan 70 procent de omzet stijgen, vermoedelijk door verhoogde prijzen. Als toekomstkansen noemen LT-bedrijven de rol van service & onderhoud, net als een groeiende groep die heil ziet in e-commerce. De vrees voor personeelstekorten neemt toe, terwijl de angst voor het inflatiespook juist is verminderd ten opzichte van de voorgaande twee kwartalen. Opvallend is dat LT-leden ten opzichte van andere branches meer inzetten op het bewuster omgaan met grondstoffen en afval.

Een meerderheid van de ondervraagde ondernemers, bijna 70 procent, actief in de branche Gebouw Automatisering heeft het afgelopen kwartaal de orderpositie zien verbeteren. Daar dient wel bij aangetekend te worden dat de respons in deze branche relatief laag is. Door de inflatie verhoogden bedrijven hun tarieven. Kansrijk is vooral de energietransitie voor IA-bedrijven, maar ook renovatie wordt genoemd. Haperende toeleveringsketens, een tekort aan personeel en de inflatie worden door IA-leden als belangrijkste problemen genoemd. Circa de helft van de ondervraagde ondernemers is verder bezig met het verminderen van de uitstoot en energiebesparende maatregelen.