BMKB-regeling verruimd vanwege coronacrisis

BMKB-regeling verruimd vanwege coronacrisis Door: FHI, Federatie van Technologie Branches

Per 16 maart heeft staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in verband met de coronacrisis besloten om versneld de BMKB (Borgstelling MKB-kredieten) tijdelijk te verruimen. Volgens het kabinet moet deze verruiming er voor zorgen dat bedrijven met een gezond toekomstperspectief gefinancierd kunnen blijven.

De BMKB vergroot het onderpand en daarmee ook de financierbaarheid van een onderneming. De BMKB is bestemd voor ondernemingen met maximaal 250 werknemers (fte) met een jaaromzet tot € 50 miljoen of een balanstotaal tot € 43 miljoen. Startende en innoverende bedrijven kunnen rekenen op extra gunstige voorwaarden.

Met het borgstellingskrediet staat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor een deel garant voor bedrijven die een lening willen afsluiten, maar aan een financier onvoldoende zekerheid kunnen bieden in de vorm van 'onderpand', zoals gebouwen of machines.

De BMKB is verruimd tot en met 30 juni 2022. Bedrijven met een kredietbehoefte tot € 266.667 kunnen driekwart financieren met BMKB-krediet, anders ligt de grens op maximaal de helft van de kredietverstrekking. Ook het maximum van het BMKB-krediet tijdelijk verhoogd van € 1 miljoen naar € 1,5 miljoen. Op het BMKB-krediet is een overheidsborgstelling van 90% van toepassing.

Meer informatie kunt u vinden bij de Rijksoverheid: 'Coronavirus: verruimde BMKB-regeling voor ondernemers versneld open'. Het document ‘overzicht BMKB-voorwaarden’ geeft inzicht in de precieze randvoorwaarden.

Lees meer over de coronacrisis in ons dossier.