Actieradius, energie-opslag en snelladen: de holy grail voor de elektrische auto

Elektrische auto

De actuele vragen rond elektrische auto’s zijn nog steeds: Hoe ver kom ik met een volle accu? Hoe snel kan ik de accu goed laden? Antwoorden op deze vragen zijn meestal niet eenduidig te beantwoorden. Online reageren nogal wat experts op elkaars meningen (achter artikelen op social media). Twee sprekers op het Power Electronics event gaan op de praktische kwesties in. U kunt door een bezoek aan deze presentaties intappen op de deskundigheid van experts om dichter bij de holy grail te komen.

Jan Nieuwhart van Phoenix Contact gaat in zijn presentatie in op CCS snelladen van elektrische voertuigen met 0,5 MW. In de snel veranderende wereld en de komst van elektrische mobiliteit met een lange actieradius, ziet de spreker ook de accu capaciteiten fors toenemen. Het is niet gewenst om lang te wachten op het laden van een voertuig. Het laadvermogen is daardoor aan het toenemen. Hoe kunnen we tot wel 500kW laadvermogen veilig overdragen op een voertuig, op een comfortabele wijze, voor iedere gebruiker en wat komt hier technisch gezien bij kijken?

Vanuit de TU/e gaat Remco Bonten dieper in op de bidirectionele DC-DC Serie-Resonante omzetters. Die worden al jaren gebruikt voor inductieve verhitting en DC‐DC conversie. Door de energietransitie komen nieuwe toepassingen in zicht, zoals batterijladers voor auto’s die de opgeslagen lading ook tijdelijk ter beschikking kunnen stellen voor ondersteuning van het AC net. Hiervoor is het nodig om de omzetter bidirectioneel op te bouwen. De presentatie gaat in op een prototypecircuit en de benodigde regeltechniek om het gewenste dynamische gedrag te realiseren.

Hier kunt u het volledige programma van het Power Electronics event bekijken. Op de site kunt u zich ook aanmelden voor een gratis bezoek.