Producentenvertrouwen daalt opnieuw licht

CBS

In de maand april is het producentenvertrouwen in de industrie uitgekomen op 8,2, meldt het CBS. Dat is een kleine daling ten opzichte van 9,5 in de maand maart.

De index, die aangeeft hoeveel vertrouwen ondernemers hebben in de economie, laat nu voor de tweede maal een daling in het producentenvertrouwen zien. Toch blijft het vertrouwen nog ver boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Deze heeft een waarde van 0,8. Het producentenvertrouwen piekte in februari van dit jaar. Toen noteerde de index een waarde van 10,9.

De ondervraagde ondernemers zijn met name minder positief over de verwachte bedrijvigheid en de voorraden gereed product. Het vertrouwen in de orderportefeuille steeg juist. Ook is de dagproductie met 4,2 procent gestegen ten opzichte van februari 2017.

Producenten in de basismetaal- en metaalproducten-, de elektrotechnische en machine-, de voedings- en in de aardolie-industrie waren volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek minder positief dan een maand eerder.

Producentenvertrouwen industrie april 2018