Een narratief managementboek en een historische marketingroman

Frank Krake is wat wij tegenwoordig noemen een ‘serial entrepreneur’. Voorheen heette dat ‘twaalf ambachten dertien ongelukken’. Door alles heen blijkt Krake een geweldige verhalenverteller te zijn. Ik liep per ongeluk aan tegen zijn eerste boek: ‘De rampondernemer’. In eerste druk uitgegeven in 2103 onder het trefwoord ‘management’. Het bleek een fantastisch autobiografisch verhaal te zijn over Krake’s belevenissen als ondernemer in tuinmeubelen. Alle mogelijke rampen beleeft hij en ze hebben allemaal desastreuze impact op zijn ondernemen: de vuurwerkramp in Enschede, 9/11, de SARS uitbraak in China en nog zo wat zaken. De ervaren managementlessen vat hij samen in de subtitel: ’overwinnen als alles tegenzit’. Het is hilarisch anekdotisch en ik typeer het graag als ‘narratief managementboek’, want waarom moet een boek voor managers saai zijn?

Aangemoedigd door de ontdekking van zijn talent als schrijver/verhalenverteller maakte Krake een tweede boek. Blijkbaar besefte hij dat zijn verhalen vertellen dichtbij zijn gave ligt om zakelijk van alles geloofwaardig aan de man te brengen. Toen Krake opbotste tegen het verhaal van een zwarte man die in 1925 via via in Amsterdam belandde en vervolgens in Hengelo, Krake’s eigen Tukkerland, zag de ondernemer daar een nieuwe venture in. De man, Joseph Sylvester afkomstig van het Caribische eiland Saint Lucia, bleek een grenzeloos marketingtalent te koppelen aan een van huis uit meegekregen trots. ‘Menthol’ is de titel van het boek. Sylvester lukte het om in heel Nederland tandpasta te verkopen, terwijl hier te lande niemand ooit zijn tanden nog had gepoetst. Bovendien wist hij zijn voor die tijd totaal exotische voorkomen in het kikkerlandje, steeds in zijn voordeel te benutten. Hij trouwde met de mooiste vrouw van Hengelo!

Dat tweede boek van Frank Krake kun je heel goed als historische roman bestempelen. Maar in het licht van zijn debuut als schrijver vind ik de duiding ‘historische marketingroman’ wel op zijn plaats. En dan kijk ik ook naar de uitvoering van het boek en de wijze waarop Krake het aan de man heeft gebracht, via zijn nieuwste venture: een eigen uitgeverij ‘Achtbaan’.

Het gaat hier natuurlijk niet om diepgravende literatuur. Maar wel om geweldige verhalen die heel goed worden verteld. En er zit toch ook wel wat gelaagdheid in als je wilt zien hoe Krake management en marketinglessen meegeeft. Of eigenlijk doet Krake dat niet, maar doen zijn verhalen dat. Echt fijn om te lezen en om aan elkaar te laten lezen. Je bent zelfs geneigd om het aan elkaar door te vertellen. Bij dezen.

Door Kees Groeneveld, FHI