Meldingsregeling Klokkenluiders per 01-07-2016 verplicht!

De wet Huis voor klokkenluiders treedt op 1 juli 2016 in werking. Bekijk hier het koninklijk besluit in het Staatsblad van vrijdag 27 mei 2016.

Deze wet houdt in, dat alle werkgevers bij wie ten minste 50 personen werkzaam zijn, per 1 juli 2016 wettelijk verplicht zullen worden een interne meldregeling te hebben.
De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht op de interne meldregeling. Het is daarom verstandig om de ondernemingsraad hier in een vroeg stadium bij te betrekken.

Op de website van het Adviespunt Klokkenluiders kunt u meer informatie vinden over de wetgeving.

Per 1 juli 2016 zullen de werkzaamheden van het Adviespunt Klokkenluiders opgaan in het Huis voor klokkenluiders. Het Huis voor klokkenluiders begeleidt mensen die een misstand op het werk willen melden, met advies, onderzoek en voorlichting. Ook zal het Huis onderzoek kunnen doen naar de vermoede misstand én naar de wijze waarop de werkgever zich tegenover de melder heeft gedragen.